واکسن ویروس کرونا


واکسن ویروس کرونا

همان گونه که می دانیم یکی از اقدامات بسیار مهم در جهت کاهش میزان ابتلا به انواع بیماری های عفونی واکسیناسیون است که هزینه بسیار کمی را در پی دارد. نحوه ساخت واکسن به این صورت است که ابتدا به واسطه ویروس مدنظر حیوانی را بیمار می کنند سپس آن ویروس را از بدن حیوان بیمار جدا کرده و آن را به بدن حیوان دیگری سرایت می دهند و آنقدر این عمل را تکرار می کنند تا قدرت ویروس آن چنان کم و ضعیف شده باشد که در صورت تزریق آن ویروس به بدن انسان نه تنها شخص بیمار نمی شود بلکه بدنش در مقابل آن ویروس مقاوم شده و دیگر به آن بیماری خاص مبتلا نمی شود.

واکسن کرونا

تاکنون بیماریهای زیادی را به واسطه این نوع واکسیناسیون در جهان کنترل کرده اند. به عنوان مثال با طرح واکسن همگانی جهانی برای بیماری های خطرناکی چون دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک ، فلج اطفال و… که در دوران شیرخوارگی، کودکی و حتی بالغین در کل جهان زده می شود؛ امروزه کل جهان نسبت به این بیماری ها واکسینه و مقاوم شده اند. بر طبق آمار ارائه شده تاکنون برای بیست بیماری مربوط به انسانها واکسن تهیه شده و این بیماری به طور کلی در جهان ریشه کن شده است. بیماری های دیگری هم در جهان وجود دارد که هنوز واکسن مشخص و قابل ارائه ی جهانی برای آن ساخته نشده است اما تمامی دانشمندان در سراسر جهان در حال بررسی و پیگیری کشف واکسن این بیماری ها و ارائه خدمت بزرگی به بشریت هستند.

در ساخت و استفاده از واکسن با دو موضوع جدی رو به رو هستیم که عبارتند از :

  1. میزان نیاز به واکسن بیماری مورد نظر
  2. عوارض ناش از استفاده از واکسن

برای بررسی این که به چه میزان استفاده از واکسن در پیشگیری از بیماری تاثیرگذار بوده است؛ تعداد مبتلایان به یک بیماری خاص و تعداد افراد واکسینه شده و مبتلا نشده را با هم مقایسه کرده و درصدبندی می کنند و از این طریق به میزان پیشگیری ناشی از واکسیناسیون پی می برند. یکی از این واکسن ها، واکسن کرونا می باشد که در ادامه به بحث و بررسی این واکسن می پردازیم.

پیدایش ویروس کرونا چگونه بود؟

خانواده بزرگی از ویروس ها وجود دارند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا ویروس های مولد بیماری های شدیدتر و قوی تری همچون سارس، مرس، کووید ۱۹ و… را شامل می شوند. به طور طبیعی ویروس کرونا در پرندگان و حیوانات پستاندار شیوع پیدا می کند اما در سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین نخستین بار این ویروس با خوردن گوشت حیوانات مبتلا شده به این بیماری، به انسان منتقل شده و پس از آن طی یک بیماری همگانی این بیماری به سرعت در تمام جهان سرایت کرده و متاسفانه جان تعداد زیادی از افراد را در سراسر جهان گرفت. بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون ۷ نوع از ویروس کرونا که به انسان قابل انتقال است ، کشف و شناخته شده است.

blank

علائم بیماری کرونا

این بیماری که جزء خطرناکترین بیماری های قرن اخیر است ، دارای علائم عمومی است که برای تشخیص اولیه بیماری می توان از آن ها  استفاده نمود. این علائم عبارتند از :

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس شدید

این ها علائم اولیه بیماری کرونا می باشد اما در صورت مشاهده این علائم نگران نشوید و تا تست نهایی کرونا نکات بهداشتی را در بالاترین سطح رعایت کنید.

با وجود تلاش های مستمر دانشمندان سراسر دنیا، هنوز واکسن کرونا یا داروی درمان این بیماری به شکل قطعی کشف و تولید نشده است. در واقع ساخت واکسن کرونا به دلیل اهمیت جهانی و بررسی اثرات سوء این بیماری بر روی افراد واکسینه شده، فرآیندی بسیار طولانی و زمان بر می باشد. با توجه به اینکه ساخت واکسن کرونا شامل چند مرحله بالینی می باشد چند واکسن ساخته شده در سراسر دنیا (توسط کشورهای مختلف) در حال طی کردن مراحل بالینی واکسن کرونا هستند.

جهت اطلاعات دقیق در مورد مراحل ساخت واکس کرونا در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل ساخت واکسن کرونا

مرحله اول – تحقیقات

 اولین مرحله از ساخت هر واکسنی نظیر واکسن کرونا ، واکسن آنفولانزا و… مرحله تحقیقات می باشد که طی این مرحله تمامی کارهای تحقیقاتی اعم از بررسی عامل بیماری زا، چگونگی تاثیر ویروس ایجاد شده بر بدن، نوع آسیب احتمالی ایجاد شده بر روی تک تک ارگان های بدن و سایر جنبه های این بیماری مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن محققان برای یافتن آنتی ژن های کمک کننده به درمان بیماری تلاش می کنند.

مرحله دوم – پیش بالینی

دومین مرحله پیش بالینی می باشد که در این مرحله آنتی ژن یافته شده را در قالب واکسن به حیوانات آزمایشگاهی مانند موش ها تزریق می کنند و نتایج را بررسی می کنند. در این مرحله چندین مرتبه واکسن کرونا به حیوانات مختلف تزریق شده تا  با استفاده از آن بتوان به تضعیف نیروی ویروس پرداخت.

blank

مرحله دوم –  مرحله یک آزمایش بالینی

این مرحله خود شامل سه فاز مجزا می باشد که در صورت کسب موفقیت در هر فاز وارد فا بعدی می شویم :

فاز اول : در صورت موفقیت مراحل پیش بالینی وارد فاز یک آزمایش بالینی می شویم. در این مرحله دو گروه از انسانها را مورد بررسی قرار می دهند. یک گروه افرادی هستند که واکسن کرونا را دریافت می کنند و گروه دوم افرادی هستند که واکسنی تحت عنوان دارونما را به جای واکسن اصلی کرونا دریافت می کنند که صرفا جنبه تقویت سیستم ایمنی را دارد. این آزمایش با هدف میزان ایمنی ایجاد شده ناشی از تزریق واکسن کرونا انجام می شود.

فاز دوم : در فاز دوم آزمایش بالینی نیز اتفاقات قبل بر روی تعداد بیشتری از افراد تکرار می شود تا احتمال اثرگذاری واکسن کرونا بیشتر بررسی شود.

فاز سوم : در فاز سوم آزمایش بالینی باز هم تلاش می شود تا واکسن را بر روی تعداد بسیار بیشتری (بیش از هزاران نفر از افراد) بررسی کنند. در این مرحله نحوه توزیع واکسن نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

در بیشتر آزمایشات انجام شده توسط محققین، واکسن هایی برای ویروس کرونا ساخته شده که پیشروترین آنها که مربوط به دانشگاه آکسفورد است در مرحله سوم بالینی قرار دارد.

blank

آیا واکسن آنفولانزا بر بهبودی و درمان بیماری کرونا تاثیر گذار است؟

به تازگی گزارشی مبنی بر نتایج تحقیقات ناشی از استفاده از واکسن آنفولانزا و تاثیر آن بر روی ویروس کرونا منتشر شده که این نتایج حاکی از آن است که با واکسیناسیون افراد مبتلا به بیماری کرونا با واکسن آنفولانزا میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری را می توان به طور قابل توجهی کاهش داد. در واقع این مطالعه بیانگر آن است که واکسن آنفولانزا خطر عارضه های نامطلوب مربوط به ویروس کرونا را افزایش نداده و در مقابل این ویروس نقش حفاظتی دارند. علاوه بر این، واکسن آنفولانزا در بهبودی سریعتر بیماری نیز نقش داشته و باعث می شود ویروس نتواند از ریه به سایر اندام ها انتشار پیدا کند و شخص را بیش از پیش درگیر کند. مشخصات کامل واکسن آنفولانزا را مشاهده کنید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده لازم را برده باشید و همگی بتوانیم با رعایت بالاترین سطح بهداشت تا کشف واکسن ویروس کرونا ، از خود و دیگران محافظت نمائیم.

 

blankblankblankblankblank (بدون امتیاز)
blankLoading...

guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش هما نظرات