دستگاه تب سنج لیزری


دستگاه تب سنج لیزری

همان‌گونه که می‌دانیم اولین واکنش سیستم دفاعی بدن در هنگام مواجهه با یک بیماری و یا عامل بیماری‌زا تب می باشد و در واقع نمی توان تب را به خودی خود نوعی بیماری تلقی کرد بلکه می توان از این علامت به عنوان هشداری برای پیدا کردن آن مشکل در بدن و حل آن اقدام کرد. بروز تب علت های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به عوامل عفونی و یا غیر عفونی اشاره کرد.

یکی از نکات مهم در بالا رفتن خطر عارضه تب، سن افراد می باشد و در واقع هر اندازه که سن افراد کمتر باشد، در هنگام مواجهه با تب خطر بیشتری آنها را تهدید می کند و در واقع بروز تب در کودکان می تواند نشان از یک خطر جدی باشد که می بایست خیلی زود به آن رسیدگی شود. همان گونه که می دانیم درجه حرارت طبیعی بدن ۳۷ درجه سانتی گراد است که دمای بالاتر از این میزان را تحت عنوان تب می نامند.

تب سنج لیزری

دما سنج های مختلفی در بازار وجود دارد که با استفاده از آن می توان میزان دمای بدن را اندازه گیری کرد که یکی از آنها دستگاه تب سنج لیزری می باشد. در این مقاله به بحث و بررسی مشخصات و کاربردهای این دستگاه می پردازیم.

دستگاه تب سنج لیزری

بررسی مشخصات و کاربردهای دستگاه تب سنج لیزری

همان گونه که قبلا هم اشاره کردیم، تب سنج ها دارای انواع مختلفی هستند که از آن جمله می توان به تب سنج جیوه ای، الکلی، دیجیتال و همچنین تب سنج لیزری اشاره کرد که هر یک از این تب سنج ها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. به عنوان مثال تب سنج های جیوه ای که میزان درجه حرارت بدن را از طریق دهان مشخص می کنند، به دلیل خطرات بالقوه ای که برای سلامتی انسان دارند و همچنین میزان دقت کمتر نسبت به سایر دماسنج ها، امروزه کمتر از آنها استفاده می شود. دستگاه تب سنج لیزری و همچنین تب سنج دیجیتال نسبت به سایر دماسنج ها دارای دقت بیشتری بوده وخطرات القوه کمتری را به بار می آورد. به همین دلیل امروزه از آنها به عنوان مصارف پزشکی و خانگی بیشتر استفاده می شود.

 دستگاه های تب سنج جیوه ای، الکلی و دیجیتال را با نام دستگاه های تماسی نیز می شناسند چرا که این دستگاه‌ها تنها در صورت تماس با بدن افراد میزان درجه حرارت بدن آنها را نمایش می دهد . بنابراین، با توجه به شرایط خاص به وجود آمده در کل دنیا مبنی بر وجود ویروس کرونا و اثبات خطرات ناشی از آن برای انسان ها، استفاده از دستگاه تب سنج لیزری به دلیل عدم نیاز به تماس دستگاه با بدن انسانها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است که در ادامه به بررسی خصوصیات این دستگاه می پردازیم.

blank
دستگاه تب سنج لیزری

 از دستگاه تب سنج لیزری ، علاوه بر مصارف پزشکی و اندازه گیری میزان درجه حرارت بدن، برای مصارف دیگر مانند تعیین دمای مواد غذایی، آب حمام و استخر، تعیین میزان درجه حرارت محیط و… نیز می توان استفاده نمود.

دستگاه تب سنج لیزری یا همان تب سنج مادون قرمز نوعی دماسنج است که میزان دمای بدن؛ محیط اطراف و سایر اجسام را با استفاده از انرژی مادون قرمز تولید شده توسط  مولکول های در حال جنب و جوش خود اجسام و افراد اندازه گیری می کند. در واقع ترمومتر این دستگاه با استفاده از جذب انرژی مادون قرمز اطراف خود می تواند میزان درجه حرارت یک شیء را تشخیص دهد و با تبدیل انرژی مادون قرمز جذب شده به سیگنال های الکتریکی؛ دما را بر روی صفحه نمایشگر نشان می دهد.

این دستگاه در شرایط امروزی و با توجه به اپیدمی شدن ویروس کرونا، توانسته است کمک بسیار بزرگی را به کادر درمان برای تشخیص دقیق دمای بدن افراد و همچنین جلوگیری از تماس فیزیکی با بدن بیماران و در نتیجه محافظت از جان آنها تا زمان کشف و اختراع واکسن کرونا داشته باشد. اهمیت استفاده از دستگاه تب رسنج لیزری به حدی است که امروزه در تمامی مکان های شلوغ و همچنین مکان های اداری علاوه بر الزامی بودن استفاده از ماسک جراحی و الکل طبی، تعیین دمای بدن بوسیله دستگاه تب سنج لیزری نیز برای همه افراد اجباری و الزامی می باشد.

blank
دستگاه تب سنج لیزری

بررسی خصوصیات  و ویژگی های دستگاه تب سنج لیزری

دستگاه تب سنج لیزری دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی می باشد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • این دستگاه از دقت بسیار بالایی (در حدود یک دهم درجه سانتی گراد) برخوردار است و بنابراین برای تشخیص بیماری هایی که اولین علامت آنها تب می باشد مانند آنفولانزا، ابتلا به ویروس کرونا و… بسیار موثر می باشد و در نتیجه در صورت تشخیص سریع بیماری با مصرف انواع داروها و واکسن‌ها مانند واکسن آنفولانزا و… می‌توان جان بسیاری از افراد را نجات داد.
  • سرعت پردازش اطلاعات و محاسبه دمای بدن و محیط با استفاده از این دماسنج بسیار بالا و در حدود دو ثانیه است.
  • منبع شارژ این نوع از دماسنج ها، باتری بوده و در صورت کم شدن شارژ دستگاه، نشانگر کم شدن شارژ باتری روشن می شود و همچنین به منظور جلوگیری از کاهش شارژ باتری، در صورت عدم استفاده از دستگاه تب سنج لیزری، دستگاه به صورت اتومات خاموش می شود.
  • ویژگی دیگر دستگاه تب سنج لیزری غیر تماسی بودن آن است که در نتیجه خطر انتقال ویروس را کاهش داده و همچنین نیازی به ضد عفونی کردن دستگاه پس از هر بار مصرف آن وجود ندارد.
  • این دستگاه می تواند دمای محیط ، بدن و سایر اجسام را به دو روش درجه سانتی گراد و فارنهایت نشان دهد که دامنه سنجش دما از طریق پیشانی توسط این دستگاه در حدود ۳۴ تا ۴۲٫۵ درجه سانتی گراد می باشد و دامنه سنجش درجه حرارت محیط و همچنین دمای اجسام در حدود ۱۵ تا ۶۰ درجه سانتی گراد می باشد.
  • وزن کم دستگاه سبب شده که کار با آن بسیار راحت باشد.
blank
دستگاه تب سنج لیزری

انواع دستگاه تب سنج لیزری

هم اکنون دستگاه تب سنج لیزری در دو نوع داخلی و خارجی در بازار موجود می باشد که نوع داخلی آن نیز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و همچنین دارای قیمت کمتری نسبت به انواع خارجی آن می باشد. دستگاه تب سنج لیزری از اشعه مادون قرمز استفاده کرده و در نتیجه کاملا بی خطر بوده و هیچ گونه عارضه ای برای سلامتی نوزادان، کودکان و بزرگسالان در پی ندارد.  این دستگاه دارای یک LCD رنگی بوده که میزان درجه حرارت بدن را با سایز بزرگ بر روی صفحه نمایش می دهد و در نتیجه خوانش دستگاه  را برای افراد راحت‌تر می کند. به طور کلی استفاده از دستگاه تب سنج لیزری نسبت به سایر دستگاه های تب سنج کاربردی تر بوده و می توان از آن در مصارف پزشکی و غیرپزشکی استفاده کرد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده لازم را برده باشید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه دستگاه تب سنج لیزری و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

blankblankblankblankblank (بدون امتیاز)
blankLoading...

guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش هما نظرات